آموزش هوش مصنوعی

یک بدافزار ترسناک اندرویدی در کمین میلیون ها کاربر

اخبار ایران تکنولوژی

حالا همین اتفاق در مورد بدافزار جدیداً کشف شده صدق می کند. این بدافزار که با اسم FluBot شناخته می شود اگرچه راه و روش خاصی برای رخنه کردن درون گوشی ها ندارد اما می تواند برای کاربران بی توجه به حریم شخصی خود مشکل ساز شود.

تا کنون و طی چند روز گذشته، میلیون ها کاربر در انگلستان هدف این بدافزار قرار گرفته اند بنابراین اگر بخواهیم به همین آمار صحه بگذاریم، ناچاریم که اعتراف کنیم FluBot به زودی به اکثر کشورهای جهان می رسد.

هیچ گاه از منابع غیر مطمئن برنامه ای را نصب نکنید

در حالی که متأسفانه خودِ پلی استور هم بدون عیب و نقص نیست ولی خطر نصب بدافزار و باج افزار از فروشگاه های نرم افزاری متفرقه چند برابر بیشتر و شدیدتر است.

اگرچه تشخیص فروشگاه نرم افزاری سالم از یک فروشگاه نرم افزاری ناسالم کار آسانی نیست ولی یک قانون کلی آن است که هیچ گاه فایل های APK اندرویدی را از جاهایی که نمی شناسید، دانلود نکنید.

این دقیقاً همان کاری است که FluBot انجام می دهد؛ یعنی خود را یک برنامه مظلوم نشان خواهد داد که از طریق اعلان سرویسی مانند DHL پیشنهاد نصب آن به کاربران ارائه می شود. به خاطر داشته باشید که این نوع بدافزارها معمولاً به مرور زمان پیچیده تر شده و هویت جعلی شان را مدام تغییر می دهند تا افراد بیشتری را به نصب خود متقاعد کنند.

با این توضیحات، نصب اپلیکیشنی که یک شرکت جهت رهگیری یک محموله پیشنهاد می دهد، از جایی غیر از پلی استور یک اقدام نابخردانه و غیرمنطقی است.

اگر نسبت به این توصیه بی تفاوت باشید، ممکن است تمامی اطلاعات شخصی و پسوردهایتان به یکباره فاش شوند. در واقع بدافزار FluBot به حدی می تواند خطرناک باشد که وقتی در گوشی شما نصب گردید، به موبایل سایر اعضای خانواده، دیگر مخاطبان و دوستانتان سرایت کند.

تأمین امنیت گوشی آسیب دیده از بدافزار FluBot

متأسفانه روش از بین بردن FluBot بسیار پیچیده است زیرا برای تأمین امنیت گوشی های آسیب دیده از آن می بایست اقدامات خاصی صورت گیرد.

اولین گام آن است که وقتی متوجه شدید هدف این بدافزار قرار گرفته اید، هیچ پسوردی را ننویسید و وارد اکانت شخصی نشوید. دوم آنکه متأسفانه باید موبایل تان را به تنظیمات کارخانه برگردانید؛ اقدامی که سبب خواهد شد بعضی از داده هایتان را از دست بدهید.

اپراتور انگلیسی Vodafone طی توییتی نوشت:«« اگر پیامکی با مضمون “محموله شما در مسیر قرار دارد. آن را از این لینک ردیابی کنید”. دریافت کردید، اولاً توجهی به آن نداشته باشید و دوماً آن را گزارش نمایید و پیامک را از گوشی تان حذف کنید»».

خبر خوش آن است که وقتی متوجه شدید هدف FluBot قرار گرفته اید، می توانید اطلاعاتتان را از فایل پشتیبانی که تهیه کرده اید، به دست آورید. سایر موارد ناچاراً از بین خواهند رفت.

مطمئناً وقتی این بدافزار از گوشی تان پاک شد، باید تمامی پسوردهایی که در زمان حضور آن در گوشی وارد کرده اید را تغییر دهید و آنها را با سرویس های مختلف مدیریت کلمه عبور ذخیره نمایید.

در صورتی که دارندگان آیفون ها فکر می کنند هدف حملات FluBot قرار نمی گیرند ولی بهتر است برای احتیاط، این افراد هم روی هیچ لینکی که از منابع ناشناخته دریافت می شود، کلیک نکنند چرا که این بدافزار می تواند مدام هویتش را تغییر دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویروس (ویروس کامپیوتری)
آموزش و هوش مصنوعی
ویروس (ویروس کامپیوتری)

ویروس کامپیوتری کد مخربی است که با کپی کردن خود در یک برنامه دیگر، بخش بوت کامپیوتر یا سند دیگر تکثیر می‌شود و نحوه کار کامپیوتر را تغییر می‌دهد. یک ویروس پس از نوعی مداخله انسانی بین سیستم ها پخش می شود.

معرفی زيرساخت يک شبکه
اخبار ایران تکنولوژی
باج افزار چیست و چگونه عمل میکند؟

حملات باج افزار با دسترسی به رایانه یا دستگاه شما و سپس قفل کردن و رمزگذاری داده های ذخیره شده در آن کار می کنند. چگونه این اتفاق می افتد؟ اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که قربانیان به اشتباه بدافزار را از طریق پیوست‌های ایمیل یا پیوندهایی از منابع ناشناخته دانلود می‌کنند – که اتفاقاً هکرها هستند.

اخبار ایران تکنولوژی
۷ الگوریتم که هر برنامه نویسی باید بداند

ما چند الگوریتم مرتب سازی در این لیست داریم و Merge Sort یکی از مهمترین الگوریتم‌ها است. این یک الگوریتم مرتب سازی کارآمد بر اساس تکنیک برنامه نویسی تقسیم و تسخیر است.