آموزش هوش مصنوعی

یادگیری مبتنی بر مغز چیست؟

یادگیری مغزی
عمومی خبری

یادگیری مبتنی بر مغز چیست؟

تحقیقات علوم اعصاب در دو دهه گذشته ثابت کرده است که کلاس درس سنتی به اندازه کافی برای یادگیری دانش‌آموزان اثرگذار نبوده است. از این رو محققان توصیه کردند، یادگیری مبتنی بر مغز و برگزاری کلاس آنلاین را وارد سیستم آموزشی شود. رویکردی نوآورانه برای آموزش مبتنی بر تحقیقات علمی.

یک روش آموزشی که سخنرانی‌ها را محدود می‌کند و استراحت‌های ورزشی، یادگیری تیمی و آموزش همتایان را در برمیگرد. یادگیری مبتنی بر مغز حول محور نوروپلاستیسیته یا نقشه برداری مجدد از ارتباطات مغز هنگام یادگیری مفاهیم جدید است.

یادگیری مبتنی بر مغز : تعریف، تاریخچه و اصول

یادگیری مبتنی بر مغز از علوم اعصاب، برای ایجاد و طراحی یک برنامه درسی آگاهانه استفاده می کند. هدف چیست؟ یادگیری سریع و کارآمد. هنگامی که اطلاعات به روش های موثر ارائه می شود، مغز می تواند بهتر عمل کند، انعطاف پذیری آن افزایش می یابد و عملکرد کلی هوش بهبود می یابد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مغز از نظر فیزیکی در حین یادگیری تغییر می کند. بنابراین، هر چه مهارت های جدید بیشتر تمرین شود، یادگیری آسان تر می شود. معلمان با استفاده از اصول یادگیری مبتنی بر مغز در کلاس درس، بر کاهش استرس، ارائه مؤثر مطالب، افزایش مشارکت دانش آموزان و ایجاد فرصت هایی برای تمرین تمرکز به دانش آموزان کمک می کنند.

اصول یادگیری مبتنی بر مغز بدون توجه به سن دانش‌آموز یکسان باقی می‌ماند، افراد با بلوغ شروع به یادگیری متفاوتی می‌کنند. این روش، حول توانایی مغز برای تغییر، نقشه‌برداری و سازماندهی مجدد در حالی که فردی در حال یادگیری اطلاعات جدید است، متمرکز است. این توانایی تحت تأثیر چیزهایی مانند: ورزش، رژیم غذایی و سطح استرس است. وضعیت عاطفی افراد نیز بر توانایی یادگیری آنها تأثیر می گذارد.

یادگیری مبتنی بر مغز : تعریف، تاریخچه و اصول​

تاریخچه یادگیری مبتنی بر مغز

تحقیقات عصب شناختی در دهه ١٩٩٠ شتاب گرفت. تا این مرحله اطلاعات کمی در مورد مسیرهای عصبی وجود داشت و نظریه چپ و راست مغز که در دهه ١٩۶٠ معرفی شد، چندین دهه قدمت داشت. بر اساس آمار، از دهه ١٩٩٠ تا به امروز، دانشمندان بیش از همه قرن‌های دیگر درمورد مغز چیزهای جدیدی کشف کرده‌اند.

در سال ١٩٩۴، تحقیقات جفری کین و رناته نوملا کین نشان داد که، دانش‌آموزان در یک محیط آموزشی مبتنی بر مغز، حفظ و درک موضوعات بیشتری داشته اند. از آن زمان، یادگیری مبتنی بر مغز به یک روش رایج تر در مدارس تبدیل شده است.

اصول یادگیری مبتنی بر مغز

اصول اصلی یادگیری مبتنی بر مغز در زیر آورده شده است. هر اصل فرمولی را برای حفظ و یادگیری بهتر در بین دانش آموزان ارائه می کند.

سلامتی و ورزش

هر چه دانش‌آموزان از نظر جسمی فعال‌تر و درگیرتر باشند، نتایج یادگیری آنها بهتر است. این مسئله به بیش از یک استراحت ظهر یا پیاده روی بین کلاس ها نیاز دارد. برای مثال، اجازه دادن به دانش آموزان برای استراحت، پیاده روی در طول زمان درس و در طول روز، دانش آموزان را احیا می کند، دامنه توجه آنها را افزایش می دهد و آنها را بهتر برای حفظ اطلاعات آماده می کند.

احساسات مثبت

هر چه دانش آموزان شادتر باشند، تمایل بیشتری به یادگیری و تفکر موثر دارند. تاییدات و تشویقات معلمان یکی از راه های افزایش عزت نفس دانش آموزان است.

کار گروهی

کار گروهی با همکلاسی ها به دانش آموزان امکان می دهد از یکدیگر بیاموزند. به آنها کمک می کند تا اطلاعاتی را که ممکن است از معلم به خوبی نگرفته اند یا درک نکرده اند، فراگیرند.

آموزش همتایان

وقتی دانش آموزان مطالبی را به همسالان خود آموزش می دهند، به آنها کمک می کند تا همان اطلاعات را حفظ کنند. این را می توان در گروه های کوچک یا از طریق ارائه کلاسی انجام داد.

تمرین

یادگیری از طریق تکرار و آزمون و خطا مؤثرتر از حفظ کردن ساده است. دانش آموزان از طریق تمرین درک بهتری از موضوع به دست می آورند، نه صرفاً به خاطر سپردن جزئیات.

سخنرانی‌های محدود

تنها ۵ تا ١٠ درصد اطلاعات در طول یک سخنرانی به خاطر سپرده می شود. طراحی محتوای درس ها عمدتاً مبتنی بر بحث، یادگیری دانش آموزان را ارتقا می دهد.

اطلاعات معنی دار

اگر دانش‌آموزان درگیر درس باشند، اطلاعات را به خاطر می‌آورند. با به کار بردن مطالب در زندگی خود، دانش آموزان آن را معنادار خواهند یافت. به عنوان مثال، یک درس در مورد مسائل اقتصادی، اگر مربوط به مالکیت گوشی های هوشمند و خرید آنها باشد، به خوبی در ذهن دانش آموزان ثبت می شود.

اطلاعات کتبی و شفاهی

اینکه دانش‌آموزان اطلاعات را هم بنویسند و هم شفاهی بیان کنند، به انتقال آن از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت کمک می‌کند.

تحریک

جلب توجه دانش آموزان از طریق طنز، حرکت یا بازی، مرکز عاطفی مغز آنها را تحریک می کند. به نوبه خود، این باعث افزایش مشارکت دانش آموزان و پردازش اطلاعات می شود.

استرس کمتر

استرس به طور شیمیایی مغز را تغییر می دهد. در یک محیط کلاسی آرام، دانش آموزان این فرصت را دارند که در سطوح بالاتر فعالیت کنند.

اصول یادگیری مبتنی بر مغز

مزایای یادگیری مبتنی بر مغز

مزایای یادگیری مبتنی بر مغز از اصول پیروی می کند. مزایا شامل:

  • سلامتی: این رویکرد سلامت و ورزش را ارتقا می‌دهد و تناسب اندام و سلامت کلی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند.
  • روان های سالمتر: جملات تاکیدی مثبت و انتقاد محدود، به دانش آموزان کمک می کند تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند و خود را مثبت ببینند.
  • مشارکت: هر چه دانش آموزان کار گروهی بیشتری انجام دهند، نحوه همکاری و سازش را بیشتر یاد می گیرند.
  • حافظه بهبود یافته: به طور کلی، یادگیری مبتنی بر مغز به دانش آموزان کمک می کند تا خاطرات خود را بسازند و حفظ کنند.

به ویژه اصل آموزش همتا منجر به افزایش حافظه و درک اطلاعات می شود.

معلمان مزایای دیگری را نیز از این رویکرد بیان می کنند:

بیش از یک استراتژی کارآیی دارد. این سبک تدریس و یادگیری یک تجربه یکسان نیست. معلمان می توانند استراتژی های متعددی را با پیروی از اصول اعمال کنند و این احتمال را ایجاد می کند که نتایج متفاوتی را با دانش آموزان خود تجربه کنند.

برنامه کلاس درس در یادگیری مبتنی بر مغز

از آنجایی که یادگیری مبتنی بر مغز دارای استراتژی های متعددی است، کاربردهای بسیاری در کلاس درس و نحوه برگزاری کلاس آنلاین نیز دارد. به عنوان مثال، اطلاعات شفاهی و نوشتاری را که باعث تقویت حافظه می شود، می توان در دروس گنجاند.

همچنین می توان فعالیت های عملی ایجاد کرد، مانند ارائه ساعت های فیزیکی برای دانش آموزان برای یادگیری زمان. کاربرد دیگر، مدلسازی تکالیف در چالش های دنیای واقعی است که دانش آموزان تجربه می کنند. به عنوان مثال، هنگام آموزش در مورد درصدها، می توان یک فعالیت خرید را طراحی کرد. از این طریق به آنها کمک می شود تا حل مسئله، تفکر انتقادی و کاربردهای عملی درس را، بدون سخنرانی معلم در یک فعالیت یاد بگیرند.

برنامه کلاس درس در یادگیری مبتنی بر مغز​

توجه به این نکته مهم است که همه استراتژی ها برای تمامی دانش آموزان کارایی ندارد. آزمودن منظم رویکردهای جدید و کار از طریق آزمون و خطا بهترین راه برای شروع اجرای یادگیری مبتنی بر مغز در کلاس درس است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …

تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote
عمومی خبری
تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote

توسعه‌دهندگان بدافزار «تروجان» همواره به دنبال راه‌های مبتکرانه‌ای برای توزیع ایمپلنت‌های خود و آلوده کردن قربانیان هستند. در بررسی‌های اخیر خود به بدافزار جدیدی برخوردیم که مشخصاً کاربران بیش از 60 مؤسسه بانکی را که عمدتاً از برزیل بودند هدف خود قرار داده. آنچه نظر ما را به خود جلب …