آموزش هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در آموزش(تعریف یونسکو و نقش هوش مصنوعی)ترجمه وحید پورچی کنگرلو

تحولات پیش روی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش
آموزش و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در آموزش(تعریف یونسکو و نقش هوش مصنوعی)ترجمه وحید پورچی کنگرلو

کارشناس ارشد تکنولوژی آموزی در حوزه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به برخی از بزرگترین چالش‌ها در آموزش امروز رسیدگی کند، شیوه‌های آموزشی و یادگیری را نوآوری کند، و در نهایت پیشرفت به سوی SDG 4 را تسریع بخشد. بحث های سیاست گذاری و چارچوب های نظارتی بسیار پیشی گرفته است. یونسکو متعهد به حمایت از کشورهای عضو برای بهره برداری از پتانسیل فناوری های هوش مصنوعی برای دستیابی به دستور کار آموزش 2030 است، در حالی که تضمین می کند که کاربرد هوش مصنوعی در زمینه های آموزشی بر اساس اصول اصلی گنجاندن و برابری هدایت می شود.

دستور یونسکو ذاتاً نیازمند رویکردی انسان محور به هوش مصنوعی است. هدف آن تغییر گفتگو به سمت نقش هوش مصنوعی در پرداختن به نابرابری‌های فعلی در مورد دسترسی به دانش، تحقیق و تنوع بیان‌های فرهنگی است و اطمینان حاصل می‌کند که هوش مصنوعی شکاف‌های فناوری را در داخل و بین کشورها افزایش نمی‌دهد. وعده “هوش مصنوعی برای همه” باید این باشد که همه بتوانند از انقلاب تکنولوژیک در حال انجام استفاده کنند و به ثمرات آن، به ویژه از نظر نوآوری و دانش، دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، یونسکو در چارچوب کنفرانس بین المللی پکن ، نشریه ای را با هدف تقویت آمادگی سیاست گذاران آموزشی در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کرده است. این نشریه، هوش مصنوعی و آموزش: راهنمایی برای سیاست‌گذاران ، مورد توجه شاغلین و متخصصان در جوامع سیاست‌گذاری و آموزش خواهد بود. هدف آن ایجاد درک مشترک از فرصت‌ها و چالش‌هایی است که هوش مصنوعی برای آموزش ارائه می‌کند، و همچنین پیامدهای آن برای شایستگی‌های اصلی مورد نیاز در عصر هوش مصنوعی.

یونسکو از طریق پروژه‌های خود تأیید می‌کند که استقرار فناوری‌های هوش مصنوعی در آموزش باید به منظور ارتقای ظرفیت‌های انسانی و حمایت از حقوق بشر برای همکاری مؤثر انسان و ماشین در زندگی، یادگیری و کار، و برای توسعه پایدار باشد. یونسکو امیدوار است همراه با شرکا، سازمان‌های بین‌المللی و ارزش‌های کلیدی که یونسکو به‌عنوان ستون‌های مأموریت خود دارد، نقش پیشرو خود را در هوش مصنوعی در آموزش، به‌عنوان آزمایشگاه جهانی ایده‌ها، تنظیم‌کننده استاندارد، مشاور سیاست‌گذاری و ظرفیت‌ساز، تقویت کند.

اگر علاقه مند به استفاده از فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی برای تقویت بخش آموزش هستید، ما مشتاقانه منتظر مشارکت با شما از طریق کمک های مالی، غیر نقدی یا مشاوره فنی هستیم.

خانم استفانیا جیانینی، دستیار مدیر کل آموزش یونسکو در یونسکو گفت: «ما باید این تعهد را در حالی که به سمت عصری پیش می‌رویم تجدید کنیم که در آن هوش مصنوعی – همگرایی فناوری‌های نوظهور – همه جنبه‌های زندگی ما را متحول می‌کند (…) کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و آموزش در ماه می 2019 در پکن برگزار شد. “ما باید این انقلاب را در مسیر درست هدایت کنیم، معیشت را بهبود بخشیم، نابرابری ها را کاهش دهیم و جهانی سازی عادلانه و فراگیر را ترویج کنیم.”

 

خواندن بیشتر

  1. 7 مزیت هوش مصنوعی در آموزش
  2. 5 نقش اصلی هوش مصنوعی در آموزش
  3. هوش مصنوعی در آموزش(تعریف یونسکو و نقش هوش مصنوعی)
  4. 7 روش برتر استفاده از هوش مصنوعی در آموزش
  5. تحولات پیش روی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش
  6. کاربرد هوش مصنوعی در آموزش چیست؟

هوش مصنوعی و آینده یادگیری

پروژه هوش مصنوعی و آینده یادگیری مبتنی بر  توصیه‌ای درباره اخلاق هوش مصنوعی  است که در چهل و یکمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو تصویب می‌شود و توصیه‌های گزارش جهانی آینده یونسکو را دنبال می‌کند  . قرارداد اجتماعی جدید برای آموزش ، که در نوامبر 2021 راه اندازی می شود. این قرارداد در چارچوب  کنفرانس بین المللی پکن در مورد هوش مصنوعی و آموزش  و در برابر پس زمینه استراتژی یونسکو در مورد نوآوری فناوری در آموزش (2021-2025) اجرا خواهد شد.

 

 

این پروژه از سه رشته مستقل اما مکمل تشکیل شده است:

  • گزارشی که توصیه‌هایی را در مورد آینده‌های یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی پیشنهاد می‌کند،
  • راهنمای اصول اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی در آموزش.
  • یک چارچوب راهنما در مورد شایستگی های هوش مصنوعی برای دانش آموزان مدرسه.

بیشتر در مورد پروژه

آموزش هوش مصنوعی در مدارس

ارتباط بین هوش مصنوعی و آموزش شامل سه حوزه است:

یادگیری با هوش مصنوعی (به عنوان مثال استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در کلاس‌های درس)، یادگیری در مورد هوش مصنوعی (فناوری‌ها و تکنیک‌های آن) و آماده‌سازی برای هوش مصنوعی (مثلاً قادر ساختن همه شهروندان برای درک بهتر تأثیر بالقوه. هوش مصنوعی بر زندگی انسان ها). پروژه “آموزش هوش مصنوعی در مدرسه” در حال حاضر بر دو ارتباط اخیر متمرکز است. هدف کمک به جریان سازی هر دو جنبه انسانی و فنی هوش مصنوعی در برنامه های آموزشی برای دانش آموزان مدرسه است. این برنامه با توسعه ظرفیت آزمایشی توسعه دهندگان برنامه درسی و مربیان استاد از موسسات ملی منتخب برای توانمندسازی جوانان آغاز می شود.

سه خط عمل زیر برای این پروژه برنامه ریزی شده است:

  • توسعه چارچوب مهارت های هوش مصنوعی برای مدارس؛
  • توسعه و مدیریت یک مخزن آنلاین برای میزبانی از منابع آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی، برنامه های درسی ملی هوش مصنوعی و سایر دوره های آموزشی کلیدی مهارت های دیجیتال؛
  • کارگاه هایی برای حمایت از ادغام آموزش هوش مصنوعی در برنامه درسی مدارس ملی یا نهادی در تعدادی از کشورها.

برای ایجاد همه این نتایج، یونسکو توسط یک هیئت مشورتی بین المللی پشتیبانی می شود. هیئت مشورتی گروهی از کارشناسان (در زمینه هوش مصنوعی، آموزش، علوم یادگیری و اخلاق) است که توسط یونسکو برای توسعه چارچوب مهارت‌های هوش مصنوعی برای مدارس K12 و بررسی مخزن و طرح کلی کارگاه منصوب شده‌اند. گروه مشاور زمان و تلاش خود را به صورت داوطلبانه اهدا می کند.

یونسکو در حال حاضر در حال توسعه یک مخزن آنلاین است تا مرکزی را برای کشورهای عضوی ایجاد کند که در حال بررسی بهترین روش آموزش به جوانان خود در مورد هوش مصنوعی هستند – چگونه کار می کند، چگونه ممکن است از آن استفاده شود، و چگونه ممکن است بر بشریت تأثیر بگذارد. اهداف خاص این مخزن پشتیبانی از طراحان برنامه درسی برای ارتقاء مهارت در دانش هوش مصنوعی و تسهیل آنها برای ادغام ماژول ها/دوره های توسعه مهارت های هوش مصنوعی در برنامه درسی مدارس یا سایر مؤسسات آموزشی است. تسهیل آماده سازی مربیان (استاد)؛ منابع قابل دسترسی آزاد در زمینه هوش مصنوعی در آموزش را برای همه فراهم کنید. مخزن به زودی در دسترس خواهد بود.

کارگاه های آموزشی هوش مصنوعی برای برنامه درسی مدارس ملی یا نهادی برای معلمان و توسعه دهندگان برنامه درسی هدف قرار گرفته است. این توسط معلمان و متخصصان توسعه برنامه درسی، هوش مصنوعی و توسعه دهندگان کارگاه طراحی خواهد شد. این پروژه توسط یونسکو، در حال حاضر با مشارکت اریکسون اجرا می‌شود و برای رویکرد مشارکت چندجانبه باز است.

کنفرانس بین المللی پکن در مورد هوش مصنوعی و آموزش

نمایندگان کشورهای عضو، سازمان‌های بین‌المللی، مؤسسات دانشگاهی، جامعه مدنی و بخش خصوصی، کنفرانس بین المللی پکن در مورد هوش مصنوعی و آموزش را در کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی و آموزش که از 16 تا 18 می 2019 در پکن برگزار شد ، به تصویب رساندند. اولین سندی است که راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی را در مورد اینکه چگونه کشورهای عضو می‌توانند به فرصت‌ها و چالش‌هایی که هوش مصنوعی برای تسریع پیشرفت به سوی SDG 4 به وجود آورده است، پاسخ دهند، ارائه می‌کند.

کنفرانس بین المللی رویکردی انسان‌گرایانه برای بکارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی در آموزش برای تقویت هوش انسانی، حفاظت از حقوق بشر و برای ترویج توسعه پایدار از طریق همکاری مؤثر انسان و ماشین در زندگی، یادگیری و کار را تأیید می‌کند.

کنفرانس بین المللی توصیه های سیاستی در مورد هوش مصنوعی در آموزش را در پنج زمینه شرح می دهد:

  • هوش مصنوعی برای مدیریت آموزش و ارائه؛
  • هوش مصنوعی برای توانمندسازی تدریس و معلمان؛
  • هوش مصنوعی برای یادگیری و ارزیابی یادگیری؛
  • توسعه ارزش ها و مهارت های زندگی و کار در عصر هوش مصنوعی؛ و
  • هوش مصنوعی برای ارائه فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه.

همچنین توصیه های مربوط به چهار موضوع مقطعی را شرح می دهد:

  • ترویج استفاده عادلانه و فراگیر از هوش مصنوعی در آموزش.
  • هوش مصنوعی برابر جنسیتی و هوش مصنوعی برای برابری جنسیتی؛
  • اطمینان از استفاده اخلاقی، شفاف و قابل ممیزی از داده ها و الگوریتم های آموزشی؛ و
  • نظارت، ارزیابی و تحقیق.

تقویت سیاست‌گذاران آماده هوش مصنوعی و هوش مصنوعی در توسعه سیاست‌های آموزشی

یونسکو در حال توسعه یک چارچوب خود ارزیابی آمادگی هوش مصنوعی است که هدف آن حمایت از کشورهای عضو برای ارزیابی سطح آمادگی ظرفیت آنها برای پذیرش و ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی در تمام زمینه‌های مرتبط با آموزش در سطح ملی است. برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، و همچنین توصیه‌های عملی برای رفع نیازهای هر کشور، مشخصاتی برای هر کشور ایجاد می‌شود.

هدف نهایی این پروژه کمک به دستیابی، آمادگی و ظرفیت ذینفعان کلیدی سیستم های آموزشی کشورها برای استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی برای تضمین آموزش فراگیر، عادلانه، با کیفیت و فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه است. جلسات طراحی شده برای ایجاد ظرفیت های سیاست گذاران در برنامه ریزی هوش مصنوعی در سیاست های آموزشی طی چندین رویداد کلیدی برنامه ریزی شده است: چهارمین گفتگوی راهبردی وزرای آموزش و پرورش (SDEM 4) که توسط وزرای آموزش و پرورش آسیای جنوب شرقی (SEAMEO) از 22 تا 25 ژوئیه 2019 برگزار شد. در کوالالامپور، مالزی؛ کنگره بین المللی آموزش دیجیتال، برنامه نویسی و رباتیک در آرژانتین، از 26 تا 29 اوت 2019، بوئنوس آیرس؛ و انجمن پان-مشترک المنافع 9، ادینبورگ، اسکاتلند، از 9 تا 12 سپتامبر 2019.

این پروژه توسط یونسکو، در حال حاضر با مشارکت MICROSOFT، گروه Weidong، گروه آموزشی TAL، اجرا می‌شود و برای رویکرد مشارکت چندجانبه باز است.

 

هوش مصنوعی و آموزش: راهنمایی برای سیاستگذاران

این نشریه راهنمایی هایی را به سیاست گذاران در درک هوش مصنوعی و پاسخ به چالش ها و فرصت های آموزش ارائه شده توسط هوش مصنوعی ارائه می دهد. به طور خاص، موارد ضروری هوش مصنوعی مانند تعریف، تکنیک ها، فناوری ها، ظرفیت ها و محدودیت های آن را معرفی می کند. همچنین شیوه‌های نوظهور و ارزیابی سود-ریسک در استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش آموزش و یادگیری، و اطمینان از شمولیت و برابری، و همچنین نقش متقابل آموزش در آماده‌سازی انسان‌ها برای زندگی و کار با هوش مصنوعی را ترسیم می‌کند.

 

خواندن بیشتر

  1. 7 مزیت هوش مصنوعی در آموزش
  2. 5 نقش اصلی هوش مصنوعی در آموزش
  3. هوش مصنوعی در آموزش(تعریف یونسکو و نقش هوش مصنوعی)
  4. 7 روش برتر استفاده از هوش مصنوعی در آموزش
  5. تحولات پیش روی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش
  6. کاربرد هوش مصنوعی در آموزش چیست؟

هفته آموزش موبایلی

هفته یادگیری موبایلی رویداد شاخص سازمان ملل برای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش است که در مقر یونسکو در پاریس، فرانسه برگزار شد.
این کنفرانس که هر سال تحت یک موضوع متفاوت کار می کند، بر پویایی در حال تحول بین هوش مصنوعی و آموزش متمرکز است.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عمومی خبری
نمایندگی فروش پانل گچی جی برد

نمایندگی فروش پانل گچی جی برد گچ برگ جی برد یکی از بروز ترین صفحات روکش دار گچی که به تازگی در ایران شروع به تولید نموده است از لحاظ کیفیت به دو نوع، درجه یک و درجه دو تقسیم بندی میشود. درجه یک از لحاظ قیمت نسبت به درجه …

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …