آموزش هوش مصنوعی

نحوه ذخیره Location History در اندروید در سال 2024

نحوه ذخیره Location History در اندروید در سال 2024
عمومی خبری

از بین اتهاماتی که به صورت روتین به گوگل وارد است یک اتهام وجود دارد که به شدت برای کاربران، هشداردهنده است: این شرکت می‌تواند لوکیشن کل گوشی‌های اندرویدی و تا حدی گوشی‌های اپل را ردیابی کند. تاریخ نشان داده گوگل واقعاً این کار را می‌کند- نه تنها از داده‌ها برای نمایش تبلیغات که همچنین برای ذخیره آن در  Location History و حتی ارائه آن به آژانس‌های مجری قانون استفاده می‌کند. اکنون گوگل قول داده فقط Location History را روی دستگاه ذخیره کند. اما باید به حرفش اعتماد کرد؟ با ما همراه باشید.

ایراد کار Location History کجاست؟

Location History به شما اجازه می‌دهد براحتی مکان‌هایی را که کاربر بازدید کرده مشاهده کنید؛ همینطور زمانی که آن مکان‌ها را دیده است. می‌توانید از این قابلیت برای انواع مختلفی از چیزها استفاده کنید: به خاطر سپردن نام آن ساحل یا رستورانی که دو سال پیش در تعطیلات به آن رفته اید، پیدا کردن آدرس مکانی که نیمه بهتر شما اغلب بعد از کار به آنجا می رود، دریافت پیشنهادهای جدید برای بار بر اساس مواردی که در آن بوده اید، تعیین محل گل فروشی که دسته گل سورپرایز را برای یک مهمانی تحویل داد و بسیاری موارد دیگر.

روش‌های متفاوتی که این ویژگی هم برای دارندگان حساب گوگل مفید است و هم آسیب‌رسان معمولاً گزارش می‌شود. پس جای تعجب نیست که بسیاری – حتی آنهایی که وجدان پاکی دارند – اغلب می‌خواهند آن را کاملاً خاموش کنند. متأسفانه، گوگل اغلب در حال سوء استفاده از تنظیمات تاریخچه موقعیت مکانی خود دستگیر شده است. حتی اگر صراحتاً غیرفعال باشد، سابقه موقعیت مکانی همچنان در «فعالیت وب و برنامه» جمع‌آوری می‌شود. این منجر به یک سری پرونده‌های قضایی شد که گوگل در آن‌ها شکست خورد. در سال 2023، این شرکت به پرداخت 93 میلیون دلار تحت یک پرونده و یک سال قبل از آن 392 میلیون دلار تحت عنوان دیگری محکوم شد. جریمه‌ها تنها ضربه‌ به شرکتی بود که صدها میلیارد دلار درآمد داشت، اما حداقل دادگاه از گوگل خواست تا شیوه‌های ردیابی موقعیت مکانی خود را اصلاح کند. ظاهراً فشارهای قانونی و عمومی ترکیبی منجر به این شد که شرکت در پایان سال 2023 یک تغییر اساسی را اعلام کند:

اکنون، طبق گفته گوگل، تاریخچه موقعیت مکانی فقط در دستگاه های کاربران جمع آوری و ذخیره می شود. اما آیا این ویژگی را امن تر می‌کند؟

اصلاً Location History قرار است در سال 2024 چطور کار کند؟

اول از همه، بررسی کنید که این ویژگی در دستگاه شما به روز شده است. همانطور که در مورد گوگل مرسوم است، به‌روزرسانی‌ها برای میلیاردها دستگاه اندرویدی به صورت موجی و فقط به نسخه‌های نسبتاً جدید سیستم‌عامل منتشر می‌شوند. بنابراین، اگر هشداری شبیه به تصویر زیر مشاهده نکنید، احتمالاً دستگاه شما به‌روزرسانی را دریافت نکرده و فعال کردن تاریخچه موقعیت مکانی داده‌ها را در سرورهای Google ذخیره می‌کند.

با این حال، اگر سابقه موقعیت مکانی شما اکنون به صورت محلی ذخیره شده است، Google Maps گزینه هایی را برای مدیریت متمرکز “مکان” شما ارائه می‌دهد. با انتخاب یک نقطه روی نقشه، مانند کافی شاپ، و باز کردن توضیحات آن، تمام دفعاتی که در گذشته از آن مکان بازدید کرده‌اید، همه جستجوهای مکان روی نقشه و موارد دیگر مانند آن را خواهید دید. یک ضربه روی کارت موقعیت مکانی می‌تواند تمام فعالیت‌های مرتبط با مکان شما را حذف کند. به نقل از گوگل، تاریخچه هر مکان را به صورت پیش فرض به مدت سه ماه ذخیره و سپس آن را حذف می‌کند. برای تغییر این تنظیم یا غیرفعال کردن سابقه، کافی است روی نقطه آبی روی نقشه که مکان فعلی شما را نشان می‌دهد ضربه بزنید و در پنجره‌ای که ظاهر می‌شود، تاریخچه موقعیت مکانی را خاموش کنید.

یک نقطه ضعف آشکار تاریخچه موقعیت مکانی آفلاین این است که کاربر در دستگاه های دیگرش در دسترس نخواهد بود. به عنوان یک راه‌حل، گوگل پیشنهاد می‌کند نسخه پشتیبان رمزگذاری شده در سرورهای خود ذخیره کنید. به خاطر داشته باشید آنچه محل بحث است، پیاده سازی جدید تاریخچه موقعیت مکانی است که توسط گوگل توضیح داده شده. تجزیه و تحلیل دقیق نحوه عملکرد واقعی این الگوی جدید ممکن است مشکلات و اخطارهایی را نشان دهد که هیچکس به جز توسعه دهندگان گوگل در این مرحله از آنها اطلاعی ندارد.

این آپدیت قرار است چه تهدیدهایی را از سر کاربران کم کند؟

اگرچه روش جدید ذخیره‌سازی حریم خصوصی داده‌های مکان را بهبود می‌بخشد، نمی‌توان آن را راه‌حلی برای همه مسائل موجود در نظر گرفت. بنابراین چگونه بر سناریوهای مختلف تهدید فرضی تأثیر می‌گذارد؟ ردیابی شما برای سفارشی کردن تبلیغات بعید است که به هیچ وجه تحت تأثیر قرار گیرد: گوگل می‌تواند به جمع‌آوری داده‌های مکان‌هایی که بازدید می‌کنید به شکلی ناشناس و تعمیم‌یافته ادامه دهد. شما همچنان تبلیغات مرتبط با مکان‌های فعلی یا گذشته خود را مشاهده خواهید کرد، مگر اینکه آن یا همه تبلیغات هدفمند را به طور کامل غیرفعال کنید. به یاد داشته باشید که گوگل تنها شرکتی نیست که مکان شما را ردیابی می کند. سایر برنامه‌ها و سرویس‌ها نیز به دلیل سوء استفاده از این داده‌ها مجرم شناخته شده‌اند. برایتان سه نمونه آورده‌ایم:

هکرهای شیطانی و جاسوسان سایبری. این گروه‌های مخرب معمولاً از جاسوس‌افزارهای تجاری  یا ایمپلنت‌های مخرب استفاده می‌کنند، بنابراین تغییرات در تاریخچه مکان گوگل به سختی بر آنها تأثیر می‌گذارد.

شریک حسود یا خویشاوند فضول. استفاده از رایانه‌ای که در آن به حساب گوگل خود وارد شده اید برای ردیابی موقعیت مکانی خود دشوارتر خواهد بود. هنوز هم کسی می‌تواند به آرامی گوشی شما را در حالیکه قفل آن باز است، جاسوسی و همچنین به طور مخفیانه نرم افزارهای جاسوسی تجاری مانند stalkerware را که در بالا به آن اشاره کردیم نصب کند. بنابراین، اقدامات کلی برای محافظت از گوشی‌های هوشمند در برابر جاسوس‌افزارهای تلفن همراه، نه به‌روزرسانی‌های Google Maps، برای رسیدگی به این موضوع بسیار مهم است.

دستگاه‌های مجری قانون. این احتمالاً تغییر زیادی نخواهد کرد، زیرا پلیس علاوه بر درخواست از گوگل، می‌تواند اطلاعات موقعیت مکانی شما را از اپراتور تلفن همراه درخواست کند یا آن را از فیلم دوربین مدار بسته استنباط کند، که هم آسان‌تر و هم سریع‌تر است.

بنابراین، به‌روزرسانی به حریم خصوصی کاربر کمک زیادی نمی‌کند، اینطور است؟ ما که چشممان آب نمی‌خورد!

راهکارهای امنیتی

اگر می‌خواهید از ردیابی موقعیت مکانی جلوگیری کنید، این روزها به گزینه‌های نسبتاً شدید محدود شده‌اید که ما اینها را در اینجا به ترتیب فهرست کرده‌ایم:

  •         از امنیت جامع در همه دستگاه‌های خود از جمله تلفن‌ها و تبلت‌ها استفاده کنید. این امر احتمال قرار گرفتن در معرض بدافزارها از جمله نرم‌افزارهای مخرب را کاهش می‌دهد.
  •         سابقه موقعیت مکانی گوگل و فعالیت وب و برنامه را غیرفعال کنید، از دادن مجوز مکان به هر برنامه‌ای به جز برنامه‌های نویگیشن خودداری کنید، تبلیغات شخصی شده را خاموش کنید و از سرویس DNS استفاده کنید که تبلیغات را فیلتر می‌کند.
  •         تمام ویژگی‌های ردیابی جغرافیایی( GPS، سرویس‌های مکان Google و سایر موارد) را در تلفن هوشمند خود خاموش کنید.
  •         وقتی در سفر مهمی هستید، حالت پرواز را برای یک یا دو ساعت فعال یا فقط تلفن هوشمند خود را خاموش کنید.
  •         گوشی‌های هوشمند را به نفع ابتدایی‌ترین گوشی ها کنار بگذارید.
  •         در نهایت، از حمل هر نوع گوشی خودداری کنید.
  •         زندگی‌ای 100% خارج از شبکه اینترنتی جوری که گویی در غار هستید، ایده‌آلِ رهایی از عواقب سایبری است اما بعید است هر کسی توان عملی کردنش را داشته باشد.

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عمومی خبری
نمایندگی فروش پانل گچی جی برد

نمایندگی فروش پانل گچی جی برد گچ برگ جی برد یکی از بروز ترین صفحات روکش دار گچی که به تازگی در ایران شروع به تولید نموده است از لحاظ کیفیت به دو نوع، درجه یک و درجه دو تقسیم بندی میشود. درجه یک از لحاظ قیمت نسبت به درجه …

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …