آموزش هوش مصنوعی

معرفی PHP برای مبتدیان

آموزش php
عمومی خبری

معرفی PHP برای مبتدیان

در این بخش می خواهیم به معرفی PHP( آموزش php) بپردازیم. سه حرفی که در کنار هم؛ نام یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب؛ پیش پردازنده ی هایپرتکست (ابر متن) PHP را تشکیل می دهند.

آموزش php
آموزش php

در حالی که ممکن است در نگاه اول این کلمه مخفف شده برای تان آسان به نظر برسد؛ آمارها حاکی از آن است که PHP زبان ساده ای نیست.

این زبان امروزه در بیش از ۲۰ میلیون وبسایت و بیش از یک سوم سرورهای وب سایت جهان به کار گرفته شده است.

اگر به این نکته فکر کنید که این زبان توسط داوطلبانی در کل دنیا به کار گرفته می شود و البته این که بدون هیچ هزینه ای آزادانه در دسترس است؛ قطعاً اعتراف می کنید که با یک شاهکار در برنامه نویسی مواجه هستید.

در طول چند سال گذشته؛ PHP به صورت عملی به توسعه ی برنامه های وب سایتی داده محور تبدیل شده است که خصوصاً به دلیل مقیاس پذیری، سهولت در استفاده و پشتیبانی گسترده از پایگاه های داده و قالب های داده های مختلف بوده است.

این بخش، که اولین فصل آموزش است؛ شما را به آرامی با دنیای PHP آشنا می سازد. برای این منظور از تاریخچه و ویژگی های PHP آغاز می کنیم. سپس شما را راهنمایی می کنیم تا بتوانید اولین برنامه PHP خود را بنویسید و اجرا کنید. پس بیایید آغاز کنیم:

معرفی PHP برای مبتدیان

اگر شما هم با دنیای طراحی وب و برنامه نویسی وب آشنایی داشته باشید، حتما این سوالات برایتان پیش آمده است که PHP چیست؟ PHP چه کاربردی دارد؟ چطور میتوان با PHP کار کرد؟ منظور از اینکه PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است چیست؟ و بسیاری از سوالات دیگر. در این پست به این دسته از سوالات پاسخ میدهیم و هر آن چیزی که درباره‌ی زبان برنامه نویسی سمت سرور PHP نیاز داریم را یاد میگیریم و در انتها میفهمیم که واقعا PHP چیست و چرا اینقدر طرفدار دارد. همچنین دربا‌ره‌ی مزایا و معایب PHP و معروف ترین سایت‌هایی که با PHP نوشته‌ شده‌اند نیز صحبت میکنیم.

( آموزش php)

در اینجا میخواهیم یک معرفی بسیار کلی از PHP داشته باشیم و بصورت مختصر متوجه شویم PHP چیست؟( آموزش php)

پی‌اچ‌پی (PHP) یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است که در سال 1995 میلادی توسط راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) ساخته شد. PHP شاید عمومی‌ترین زبان اسکریپتی تحت وب باشد. به طوریکه، تا ژانویه سال 2013 میلادی PHP بر روی 244 میلیون وب سایت نصب شده و استفاده از آن روز به روز بیشتر می‌شود. PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور می‌باشد.

سرور به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته می‌شود که حاوی یک یا چند وب سایت می‌باشد. کدهای PHP در سمت سرور پردازش و اجرا می‌شوند، نه در مرورگر. نتیجه این پردازش به صورت خروجی HTML برای مرورگر شما ارسال شده و شما نتیجه را در صفحه مرورگر خود مشاهده می‌کنید.

عمومی‌ترین تعریف PHP این است که PHP مخفف کلمات Hypertext Pre-processor می‌باشد. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که مخفف کلمات فوق HPP است. درست است، اما در نسخه‌های قبلی برنامه PHP را به عنوان مخفف کلمات Personal Home Page تعریف کرده‌اند، که مخفف آنها PHP می‌شود.

دقیقا PHP چیکار می‌کند؟

یک زبان برنامه نویسی است که میتوانیم با استفاده از آن اقدام به ساخت صفحات وب داینامیک (Dynamic) کنیم. درباره‌ی صفحات وب داینامیک در ادامه‌ی این مقاله صحبت خواهیم کرد.

با استفاده از PHP میتوانیم سایت و اپلیکیشن های تحت وب قدرتمندی را برنامه نویسی کنیم. اگر بخواهیم ریزتر به سوال PHP چیست؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که PHP کارهای پشت صحنه را در صفحات وب انجام میدهد.

به این معنا که شما با استفاده از PHP نمیتوانید ظاهر سایت را تغییر دهید. PHP یک زبان برنامه نویسی است که تاثیر مستقیمی روی ظاهر سایت ندارد. با استفاده از PHP شما میتوانید اطلاعات مختلف را از پایگاه داده بگیرید و به کاربر نشان دهید.( آموزش php)

داینامیک و استاتیک یعنی چه؟

در ادامه‌ی پاسخ به سوال PHP چیست؟ میخواهیم درباره‌ی دو موضوع صفحات وب داینامیک (Dynamic) و استاتیک (Static) صحبت کنیم و خیلی ساده آن‌ها را توضیح دهیم.

فرض کنید که شما در سایت‌تان یک بخشی دارید که میخواهید آخرین اخبار شرکت خودتان را نمایش دهید. برای نمایش این اخبار، از ۲ روش میتوانید استفاده کنید:

روش اول: بصورت دستی وارد کدهای HTML سایت خودتان شوید و اخبار را در کدهای HTML بصورت دستی بنویسید.

روش دوم: اخبار را ابتدا وارد پایگاه داده یا دیتابیس بکنید و سپس با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مثل PHP، آن اخبار را از دیتابیس بخوانید و به کاربران نشان دهید.

داینامیک و استاتیک

روش اول، یعنی زمانی که شما بصورت دستی اقدام به نوشتن اخبار در صفحات وب خود میکنید را روش Static میگویند و اصطلاحا میگویند که آن صفحه‌ی شما، یک صفحه‌ی وب استاتیک یا Static Web Page است.

داینامیک و استاتیک

اما وقتی که شما اطلاعات و کلا محتویات صفحه را از یک پایگاه داده میخوانید و به کاربران نشان میدهید، آن صفحه‌ی وب شما به یک صفحه‌ی وب داینامیک یا Dynamic Web Page تبدیل میشود.

تعریف MySQL و ارتباط آن با PHP

اما در اینجا اگر بخواهیم یک تعریف خیلی کلی از MySQL بدهیم، میتوانیم بگوییم که MySQL یکی از پایگاه های داده‌ای است که PHP  میتواند با آن کار کند.

 

در واقع شما با استفاده از PHP میتوانید به پایگاه داده MySQL وصل شوید،

اطلاعات را وارد آن کنید و همینطور اطلاعات وارد شده در گذشته‌ را از آن بخوانید و درصفحه وب‌تان نمایش دهید.

رقیب‌های PHP

در دنیای برنامه نویسی سمت سرور، PHP هیچوقت تنها نبوده است و همیشه رقیب های سرسختی را در کنار خود داشته است. یکی از اصلی ترین رقیب‌های PHP در این سال‌ها، زبان برنامه نویسی ASP.NET بوده است و همیشه بین برنامه نویسان PHP و ASP یک بحث و جدال بزرگ است و هر دوی این گرو‌ها، میخواهند بگویند که زبان برنامه نویسی آن‌ها بهتر و حرفه‌ای تر است. برای مقایسه بین این دو زبان قدرتمند بیشتر در اینجا مطالعه کنید.

همینطور اگر بخواهیم به دیگر رقیب های PHP اشاره کنیم، میتوانیم JSP، ColdFusion, Perl و… را نیز نام ببریم.

( آموزش php)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …

تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote
عمومی خبری
تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote

توسعه‌دهندگان بدافزار «تروجان» همواره به دنبال راه‌های مبتکرانه‌ای برای توزیع ایمپلنت‌های خود و آلوده کردن قربانیان هستند. در بررسی‌های اخیر خود به بدافزار جدیدی برخوردیم که مشخصاً کاربران بیش از 60 مؤسسه بانکی را که عمدتاً از برزیل بودند هدف خود قرار داده. آنچه نظر ما را به خود جلب …