آموزش هوش مصنوعی

چه سنی برای یادگیری برنامه نویسی مناسب است؟

برنامه نویسی برای کودکان
عمومی خبری

حتما فرزندان شما هم با بازی های ویدئویی، ساعت های هوشمند، تبلت ها و وسایل الکترونیکی دیگر آشنا هستند. حتی ممکن است به برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن ها و برنامه های کامپیوتری هم علاقه مند باشند. اما آیا برنامه نویسی برای کودکان مناسب است؟

 

کودکان از سن ۷ سالگی میتوانند به یادگیری اصول اولیه برنامه نویسی بپردازند. در واقع با پیشرفت های فراوان تکنولوژی در سالهای اخیر و محبوبیت و افزایش کاربرد های آن در مشاغل و حرفه های متفاوت، برنامه نویسی به یکی از فعالیت های محبوب کودکان تبدیل شده است. کودکان و نوجوانان میتوانند با یادگیری برنامه نویسی خود را برای فرصت های شغلی فراوان و آینده ای درخشان آماده کنند.

 

در این مقاله، ما به بررسی اصول اولیه کد نویسی و مزایای یادگیری آن برای کودکان میپردازیم.

 

کدنویسی چیست ؟

 

کدنویسی به معنای برنامه نویسی کامپیوتر و یا توسعه اپلیکیشن های مختلف است. در واقع کد نویسی، فرآیندی خلاقانه است که با استفاده از دستور العمل ها و یا کد های مشخص، عملکرد کامپیوتر ها را مشخص میکند.

 

ماکروفر و یا فر خانه ی شما، یکی از مثال های برنامه نویسی در زندگی روزانه شماست. زمانی که از ماکروفر خود استفاده میکنید، با استفاده از کلید های موجود، میتوانید زمان مورد نظر خود را وارد کنید. برنامه ای که ماکروفر شما را راه اندازی میکند، از زمان وارد شده برای کنترل ماکروفر استفاده میکند.

 

سپس موتور ها و یا صفحه های گرم کنند داخل ماکروفر روشن میشوند. حتما متوجه شده اید که ماکروفر تنها زمانی که در آن به طور کامل بسته شده باشد، آغاز به کار میکند و سپس تایمر معکوس زمان، نمایش داده میشود. وقتی زمان به صفر برسد، تمامی بخش های ماکروفر متوقف میشوند و دستگاه با پخش یک هشدار، اتمام کار را به شما اعلام میکند.

 

شما با استفاده از رابط های کاربری، با بخش کوچکی از کد های نوشته شده در سیستم ها در ارتباط هستید. این رابط ها میتوانند صفحه کلید موجود بر ماکروفر، کامپیوتر و یا صفحه لمسی گوشی هوشمندتان باشد. قابلیت و عملکرد این کد ها، تماما توسط برنامه نویسان ایجاد شده است.

 

اگر مقداری با فرآیند برنامه نویسی و روش کار آن آشنا شوید، میتوانید وسایل و ابزار های اطراف خود را بهبود ببخشید. مثلا میتوانید سرعت چرخش صفحه ماکروفر خود را بیشتر کنید ( انجام این کار در خانه توصیه نمیشود) و یا صدای هشدار آن را کم و زیاد کنید. به طراف خود نگاه کنید. درباره ی ابزار های الکترونیکی اطراف خود چه فکر میکنید؟ عملکرد کدامیک از آنها را میتوانید بهبود ببخشید؟ برنامه نویسی فرصت های بی شماری برای حل مشکلات دنیای اطراف در اختیار شما خواهد گذاشت.

 

کودکان از چه سنی میتوانند به یادگیری برنامه نویسی بپردازند؟

 

همانطور که قبلا گفته شد، کودکان از سن ۷ سالگی میتوانند به یادگیری برنامه نویسی و اجرای پروژه های کوچک بپردازند.

 

کد نویسی برای کودکان در اشکال مختلف و عموما به شکل بازی هایی خلاقانه انجام میشود. به این ترتیب کودکان با انجام بازی هایی جالب و هیجان انگیز، مهارت هایی جدید نیز می آموزند.

 

چگونه به کودکان کد نویسی بیاموزیم؟

 

برای آموزش برنامه نویسی به کودکان، گزینه های فراوانی موجود است. میتوانید از درس های کتاب ها، اپلیکیشن ها، کلاس های آنلاین، ویدئو های اینترنتی و حتی کلاس های برنامه نویسی استفاده کنید.

 

توجه کنید که برنامه نویسی، فرآیند پیچیده است و نباید کودکان را با مفاهیم و جزئیات فراوان خسته کرد. بهتر است با اصول ساده و پایه ای آغاز کرده و اهداف کوچک برای آنها مشخص کنید.

 

    1. ابتدا کودکان را با اصول اولیه آشنا کنید.

اگر با اصول چیزی آشنا نباشیم، کار کردن با آن بسیار مشکل است. بهترین راه برای معرفی کودکان به دنیای جذاب برنامه نویسی، این است که از کتاب و یا ویدئو های آموزشی ساده استفاده کنید.

 

مقالات، کتاب ها و یا ویدئو هایی را بیابید که اصول برنامه نویسی را آموزش میدهند.

 

پس از آنکه کودک شما با مفاهیم پایه ای آشنا شد، میتواند با استفاده از چند جمله کوتاه آنها را برای دوستانش، آشنایان و یا اقوام توضیح دهد. حتی ممکن است شما هم همراه با فرزندانتان نکات جدیدی بیاموزید.

 

    1. کمی بیشتر بیاموزید.

صحبت کردن درباره ی مسائل جدید، یکی از بهترین راه های یادگیری و ثبت نکات در ذهن است. کودک خود را تشویق کنید درباره ی نکات جدید با دوستانش صحبت کند.

 

مثلا، ممکن است کودک شما این اطلاعات جدید را با بازی های کامپیوتری خود ارتباط داده و توضیح دهد که تنها راه ساختن بازی های کامپیوتری، استفاده از کد های کامپیوتری است.

 

حتی میتواند با معلمان خود نیز در این باره صحبت کند و از آنها بخواهند درباره ی برنامه نویسی به او توضیحات بیشتری ارائه کنند.

 

اگر در اطراف کودکتان، افراد زیادی به برنامه نویسی علاقه ندارند، شما باید وارد عمل شده و در این مسیر با آنها همراه شوید. میتوانید کتاب های جدید و یا ویدئو های جدید را با کودک خود تماشا کنید و سپس درباره ی آنها صحبت کنید.

 

    1. پروژه های کوچک را امتحان کنید.

انجام پروژه های بزرگ و یا زیاده روی در بیان جزئیات، یکی از اشتباهات بزرگ آموزش به کودکان است. البته احتمالا کودکان بسیار هیجان زده خواهند بود و مایلند نکات جدید بیاموزند، اما اولین پروژه نباید ساخت یک بازی جنگی و یا ایجاد یک اپلیکیشن باشد.

 

بهتر است با پروژه های کوچک تری مانند آغاز کنید، تا کودکان برای پروژه های بزرگتر آماده شوند. برنامه های آنلاین مانند Scratch و یا آشنایی با برنامه های موبایل مانند Move the Turtle گزینه های مناسبی هستند.

 

    1. گام های بزرگتری بردارید.

حالا که کودکان با اصول اولیه آشنا هستند و پروژه های کوچکی را نیز با موفقیت به اتمام رسانده اند، میتوانید پروژه های بزرگتری را آغاز کنید.

 

بهتر است پروژه هایی انتخاب کنید که برای کودکان آشنا و معنادار باشد. به این ترتیب کودکان میتوانند بخش های مختلف پروژه را درک کرده و کامل شدن آن را مشاهده کنند. مثلا ساخت یک بازی بسیار ساده و یا ایجاد یک اپلیکیشن موبایل ابتدایی، برای این مرحله مناسب است.

 

نتیجه گیری:

 

کودکان پس از سن ۷ سالگی، میتوانند به یادگیری برنامه نویسی بپردازند. برای آموزش برنامه نویسی به کودکان میتوانید از کتابها، مقالات، درس های آنلاین و کلاس های برنامه نویسی استفاده کنید.

 

یادگیری برنامه نویسی یکی از مهمترین عوامل موفقیت کودکان در محیط های تحصیلی و کاری است و فرصت های فراوانی را برای آنها فراهم میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …

تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote
عمومی خبری
تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote

توسعه‌دهندگان بدافزار «تروجان» همواره به دنبال راه‌های مبتکرانه‌ای برای توزیع ایمپلنت‌های خود و آلوده کردن قربانیان هستند. در بررسی‌های اخیر خود به بدافزار جدیدی برخوردیم که مشخصاً کاربران بیش از 60 مؤسسه بانکی را که عمدتاً از برزیل بودند هدف خود قرار داده. آنچه نظر ما را به خود جلب …