زبان C یک زبان چندمنظوره و سطح میانی است. سی، زبان کوچکی است و کلمات کلیدی محدودی دارد. از طرف دیگر زبانی ساخت‌یافته، دستوری، منعطف و قابل حمل است. باید بدانید مهم‌ترین ویژگی‌هایی که زبان C++ را از C متمایز می‌کند، یکی ساختار شی‌گرایی و دیگری استفاده از کلاس است. علاوه بر این، زبان C++بیشتر نزدیک به زبان سطح بالاست. با سی شارپ، نوه‌ی خانواده‌ی سی آشنا شوید C# یک زبان چندمنظوره و شی‌گراست. اولین بار شرکت مایکروسافت این زبان کاربردی را وارد دنیای برنامه‌نویس‌ها کرد. زبانی که سال به سال و نسخه به نسخه به‌روز می‌شود و قابلیت‌های جدیدی پیدا می‌کند. بی دلیل نیست که در فهرست انجمن TIOB، زبان سی شارپ توانسته در بین این همه زبان برنامه نویسی رتبه چهارم را به دست بیاورد. C# یک زبان سطح بالاست که برای شروع آموزش برنامه نویسی سی شارپ انتخاب بسیار مناسبی است. چون زبانی قدرتمند، فراگیر و کاربردی است که یادگیری‌اش نسبتاً آسان است. به همین خاطر می‌توانید به کمکش خیلی زود کدنویسی را شروع کنید.

پیشنهاد مقاله: تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

جاوا اسکریپت، زبان همه فن حریف برنامه‌نویسی

جاوااسکریپت یک زبان تفسیری و سطح بالا است که اولین بار توسط شرکت netscape و با نام Livescript به جمع زبان‌های برنامه نویسی پیوست. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های یادگیری جاوااسکریپت این است که به راحتی می‌توانید از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های قدرتمندی مثل Nodejs، React، React Native و Electron استفاده کنید. چراکه همه‌ی این فریم‌ورک‌های قدرتمند مبتنی بر زبان جاوا اسکریپت هستند. علاوه بر این اگر به زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS مسلط شوید مطمئناً یادگیری جاوااسکریپت برایتان ساده‌تر خواهد شد. قدرت و کاربردهای فراوان جاوا اسکریپت، این زبان را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل کرده است. شاید بپرسید: آیا جاوا و جاوا اسکریپت شباهتی با هم دارند؟ این تشابه اسمی ممکن است خیلی‌ها را به اشتباه بیاندازد. اما باید بدانید که این دو زبان کاملاً متفاوت هستند و جز تشابه اسمی، از نظر مفهومی و ساختاری‌ هیچ شباهتی به هم ندارند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

گو(Go)، سگ آبی محبوب برنامه‌نویس‌ها

گو یک زبان چندمنظوره، متن باز، شی‌گرا و سطح پایین است. خوب است بدانید که کلمه‌ی گولنگ (Golang) از عبارت Go Language گرفته شده است اما دوروبری‌ها ترجیح می‌دهند این زبان را «گو» صدای بزنند. شما هم می‌توانید به همین اسم صدایش کنید. این زبان برنامه نویسی در سال 2009 به صورت آزمایشی و در سال 2012 به طور رسمی توسط گوگل به دنیا معرفی شد. یک زبان مدرن که برای پاسخگویی به نیازهای روز برنامه‌نویس‌ها طراحی شده است.

زبان برنامه نویسی go

برای اینکه بهتر این زبان را بشناسید باید بگوییم که زبان Go، قدرت و سرعت زبان C و سادگی پایتون را با هم ترکیب کرده است و به‌این‌ترتیب توانسته طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها را پوشش دهد. گو همچنین قدرت بالایی در زمینه‌ی علوم داده‌ای (Data science) دارد و فریم‌ورک‌های زیادی مثل Beego و Revel را در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، یوتیوب، BBC، Soundcloud، Feedbbks، Airbrake و بسیاری دیگر برای توسعه‌ی سیستم‌های بک‌اند از این زبان متن‌باز استفاده می‌کنند. البته علاوه بر توسعه‌ی بک‌اند، گو در زمینه‌ی وب، سرور و شبکه هم کارایی دارد.

یکی از سریع‌ترین و کوتاه‌ترین مسیرها برای بدل شدن به یک توسعه دهنده وب، شرکت در بوتکمپ‌های برنامه نویسی بامداد است.

به عنوان مثال، بازاریاب‌ها می‌توانند برای ساخت صفحات لندینگ پیج خود زبان‌های برنامه نویسی حوزه Front-End را بیاموزند تا حداقل بدانند که په چیزی امکان‌پذیر و چه چه چیزی غیر ممکن است و بتوانند با حداقل دخالت تیم مهندسی، تغییرات موردنظر را انجام دهند. یا اگر در یک شرکت نرم‌افزاری مشغول کار هستید، برای درک نحوه تولید و عملکرد محصول خود نیاز به یادگیری یکی از زبان‌های برنامه نویسی خواهید داشت.

R به زبان مهندس‌ها حرف می‌زند

در این قسمت می‌خواهیم درباره‌ی یک زبان برنامه نویسی متفاوت به نام R صحبت کنیم. از این زبان متن باز معمولاً برای تحلیل داده‌ها و انجام محاسبات آماری مثل مدل‌سازی خطی و غیرخطی، رده‌بندی، خوشه‌بندی، آزمون‌های کلاسیک آماری و … استفاده می‌شود.

R حتی در ترسیم نقشه و نمودار و همین‌طور نمایش گرافیکی داده‌های آماری توانمند است. برای همین هم در بین مهندسین آمار و دانشمندان علوم داده حسابی محبوب شده و از سایر رقبایش مثل SPSS، MATLAB و SAS جلو زده است. این زبان برنامه نویسی محیط ساده‌ای دارد و روی سیستم‌عامل‌های مختلفی مثل لینوکس، ویندوز و مک قابل اجراست. جالب اینجاست که در محیط R می‌توانید کدهای زبان C، C++، Visual Basic و Fortran را هم فراخوانی کنید. R از فریم‌ورک‌های چندمنظوره‌ی متنوعی هم پشتیبانی می‌کند.

 

سوئیفت(Swift) پرنده‌ی چابک سرزمین برنامه‌نویسی

 

در سال 2014، شرکت اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) از یک زبان اختصاصی به نام سوئیفت Swift رونمایی کرد. هدف شرکت اپل این بود که توسعه‌ی watchOS، iOS و tvOS ساده‌تر، با نگارش کوتاه‌تر و با امنیت بیشتری نسبت به زبان Objective-C انجام شود. تا الان هم زبانِ متن باز سوئیفت به‌عنوان یکی از امن‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. جالب اینکه زبان برنامه نویسی سوئیفت از زبان‌های پایتون، روبی، Haskell، RUST، Objective-C، C# و CLU و خیلی‌های دیگر الهام گرفته شده است! چیزی مثل یک عصاره! ازآنجاکه محصولات اپل روزبه‌روز با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند، بنابراین بنظر نمی‌رسد کسی از یادگیری زبان سوئیفت پشیمان شود. اگر در زمینه‌ی طراحی وب تجربه داشته باشید یادگیری این زبان برایتان بسیار ساده خواهد بود.

پی اچ پی فیل دنیای برنامه نویسی را بشناسید

php یک زبان اسکریپت‌نویسی قدرتمند و متن‌باز است که هدف اصلی‌اش طراحی وب‌سایت‌های دینامیک (پویا) است. تا الان هم به یکی از محبوب‌ترین زبان های برنامه ‌نویسی تحت وب تبدیل شده است. این زبان برنامه نویسیِ سمت سرور ویژگی‌های جذابی برای برنامه‌نویسان دارد؛ ویژگی‌های مثل شیء‌گرایی، رایگان بودن، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری. شاید بپرسید: زبان اسکریپ نویسی چیست؟ زبان اسکریپت‌نویسی یا پردازه‌نویسی نوعی زبان است که برای نوشتن پردازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازه‌ها هم برنامه‌های کوچکی‌ هستند که وظایف طولانی و یا وظایف کوتاه و پراستفاده را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند. به همین خاطر از زبان اسکریپت‌نویسی معمولاً برای انجام عملیات پرتکرار و روتین کاربرد دارد. پی اچ پی از فریم‌ورک‌های قدرتمندی مثل لاراول (Laravel) و سیمفونی (Symphony) پشتیبانی می‌کند. مهم‌تر اینکه نزدیک به 80% از بازار وب در دستان php قرار گرفته است. از طرف دیگر یکی از پرکاربردترین سیستم این روزها یعنی سیستم مدیریت محتوای وردپرس، مبتنی بر زبان php است. بنابراین اگر به دنبال فرصتی هستید تا در عرصه‌ی طراحی وب خودی نشان دهید، توصیه می‌کنیم یادگیری زبان پی اچ پی را از دست ندهید.

پیشنهاد مقاله: آموزش برنامه نویسی– شروع آموزش برنامه نویسی

جمع بندی

در این مقاله سعی داشتیم محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبانهای برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که … بله؟ هنوز جواب سوالتان را نگرفته‌اید؟ هنوز نمی‌دانید یادگیری چه زبانی را شروع کنید؟ خب راستش را بخواهید باید بگوییم هر کدام از این زبان‌ها اعضای یک پیکرند! به همین خاطر اگر عزمتان را جزم کنید و یکی از زبان‌ها را به طور کامل یاد بگیرید، به راحتی می‌توانید به چند زبان دیگر هم مسلط شوید. درست مثل این است که رانندگی یاد بگیرید. شما وقتی به اصول رانندگی مسلط شوید مطمئناً می‌توانید هر ماشینی را برانید. پس با خودتان سنگ‌هایتان را وا بکنید، ببینید دوست دارید برای چه پلتفرمی برنامه بنویسید؟ وب، ویندوز یا موبایل؟ بعد یک زبان را از این دنیای شلوغ بکشید بیرون، برایش وقت بگذارید و درست و حسابی بشناسیدش! البته برای اینکه به شناخت خوبی برسید به یک استاد خوب احتیاج دارید. خبر خوش اینکه استادان موسسه‌ی بامداد دانش می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. پس اگر علاقه‌مندی‌تان را مشخص کرده‌اید، دیگر انتخاب زبان برایتان کاری ندارد. توصیه می‌کنیم هرچه زودتر دل به دنیای برنامه‌نویسی بزنید. بالاخره یا پایتون دور پایتان می‌پیچد یا پرنده‌ی سفیدبالِ سوئیفت روی شانه‌هایتان می‌نشیند. خدا را چه دیدید شاید هم دلتان خواست یک گوشه بنشینید و یک فنجان قهوه‌ی جاوایی بنوشید! در کامنت‌های این پست، می‌توانید از ابهام‌هایتان برای ما بنویسید.