آموزش هوش مصنوعی

سریع‌‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی وارد می‌شود

سریع‌‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی وارد می‌شود
اخبار ایران تکنولوژی

سریع‌‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی وارد می‌شود

شرکت متا سریع‌ترین ابَررایانه هوش مصنوعی جهان را ساخته است؛ ابررایانه‌ای که می‌تواند انقلابی را در زمینه هوش مصنوعی در جهان ایجاد کند.

نام ابررایانه جدید متا AI Research SuperCluster (RSC) است. این ابررایانه هر ثانیه میلیون‌ها عملیات را انجام می‌دهد و برای توسعه متاوِرس، جهان جدید مجازی متا، لازم به نظر می‌رسد.

تریلیون‌ها حالت توسط این ابررایانه انجام می‌شود و این توانایی بالا قدرت یادگیری ماشین را به‌شدت افزایش می‌دهد.

این ابررایانه از نظر گرافیکی به شش هزار و هشتاد پردازنده‌ گرافیکی مجهز است و از ۱۷۵ پتابایت (معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گیگابایت) برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کند

این رایانه قدرتمند کمک می‌کند تا هوش مصنوعی متا بتواند به صدها زبان کار کند.

در مقابل، گوگل در حال توسعه ابررایانه‌های کوانتومی برای توسعه هوش مصنوعی خود است.

شرکت آی‌بی‌ام یکی از پیشگامان در زمینه پردازش اطلاعات به‌وسیله پردازنده‌های کوانتومی است. رایانه‌های کوانتومی به بیت‌ها این قابلیت را می‌دهند که هم‌زمان هم صفر باشند هم یک، در حالی که در روش سنتی هر بیت یا صفر است یا یک و با استفاده از سیستم دو-دویی زبان رایانه‌ها شکل می‌گیرد.

روش چندحالته در کیو-بیت‌ها سبب ایجاد چندحالتی در انتقال اطلاعات و هم‌پوشانی می‌شود و این کار به رایانه‌های کوانتومی این توان را می‌دهد تا تعداد بیشتری عملیات را در زمان یکسان انجام دهند.

تلفن همراه بومی

مدتی است برخی از مسئولان ایرانی دوباره از توسعه تلفن همراه بومی سخن می‌گویند.

رسانه‌های فناوری ایران گزارش داده‌اند که ایران قصد تولید سالانه حداقل ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه داخلی را دارد.

این عدد بسیار کمتر از نیاز بازار ایران است، ولی به نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم برای این کار در ایران فراهم نیست و احتمالاً این گوشی‌های بومی در واقع تلفن‌های همراه درجه دو چینی با نام‌های ایرانی خواهد بود. این گوشی‌ها از سیستم‌عامل بومی‌شده اندروید استفاده می‌کنند.

این سیستم‌عامل را می‌توان تهدیدی برای کاربران به‌دلیل امکان کنترل داده‌های خصوصی آن‌ها نیز قلمداد کرد.

 

میزان استفاده از ویندوز ۱۰ و ۱۱

بر اساس تازه‌ترین آمار، ۱.۴ میلیارد دستگاه در جهان از ویندوز ۱۰ و ۱۱ استفاده می‌کنند. ویندوز ۱۰ همچنان در این زمینه پیشرو است و روی ۱.۳ میلیارد دستگاه نصب شده است. ویندوز ۱۱ تا کنون به موفقیت‌های پیش‌بینی‌شده دست پیدا نکرده است.

گزارش خرابی و عملکرد ناقص سبب شده کوچ به این سیستم‌عامل با تردید و درنگ همراه شده باشد. از طرفی، سخت‌افزار لازم برای کوچ به این سیستم نیز گسترش نصب آن‌ را با کندی روبه‌رو کرده است.

مدتی است با معرفی نسل جدید لپ‌تاپ‌های اپل با پردازنده‌های سری ام یک، بسیاری از کاربران ویندوز در حال کوچ از ویندوز به سمت سیستم‌عامل شرکت اپل هستند.

نسل جدید محصولات اپل

رسانه‌های فناوری از معرفی نسل جدید محصولات اپل خبر داده‌اند. نسل بعدی آی‌مک پرو با تراشه ۱۲هسته‌ای ام یک معرفی خواهد شد.

پردازنده ام یکِ این رایانه دو هسته بیشتر از پردازنده ام یک مکس مک‌بوک پرو دارد. آی‌پد پرو ۲۰۲۲ هم با پردازنده ام دو راهی بازار خواهد شد. این پردازنده قرار است سه‌نانومتری باشد.

از طرفی، نسل جدید مک‌بوک ایر هم از این پردازنده در سال جاری میلادی استفاده خواهد کرد.

نسل جدید پردازنده‌های اینتل

اینتل در حال توسعه نسل سیزدهم پردازنده‌های خود است. این شرکت به‌تازگی با معماری آرم به چالش کشیده شده و سعی دارد معماری ایکس ۸۶ را کارآمدتر از قبل کند. با این حال، در نسل ۱۲ همچنان پردازنده‌های این شرکت بازده مناسبی نداشتند و در مقابل قدرت پردازشی، گرمای بالایی تولید و انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

اینتل قصد دارد پردزانده نسل ۱۲ خود را در نسل ۱۳ اصلاح کند. این پردازنده ۱۰نانومتری است.

در قوی‌ترین پردازنده نسل ۱۳ اینتل با نام Core i9-13900K این شرکت از ۲۴ هسته استفاده می‌کند که هشت هسته پرمصرف و ۱۶ هسته کم‌مصرف هستند.

اینتل با شدت یافتن رقابت با اپل و AMD، روند خود را تغییر داده و تغییراتی را که معمولاً در بازه زمانی پنج سال انجام می‌داد، سالانه انجام می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویروس (ویروس کامپیوتری)
آموزش و هوش مصنوعی
ویروس (ویروس کامپیوتری)

ویروس کامپیوتری کد مخربی است که با کپی کردن خود در یک برنامه دیگر، بخش بوت کامپیوتر یا سند دیگر تکثیر می‌شود و نحوه کار کامپیوتر را تغییر می‌دهد. یک ویروس پس از نوعی مداخله انسانی بین سیستم ها پخش می شود.

معرفی زيرساخت يک شبکه
اخبار ایران تکنولوژی
باج افزار چیست و چگونه عمل میکند؟

حملات باج افزار با دسترسی به رایانه یا دستگاه شما و سپس قفل کردن و رمزگذاری داده های ذخیره شده در آن کار می کنند. چگونه این اتفاق می افتد؟ اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که قربانیان به اشتباه بدافزار را از طریق پیوست‌های ایمیل یا پیوندهایی از منابع ناشناخته دانلود می‌کنند – که اتفاقاً هکرها هستند.

اخبار ایران تکنولوژی
۷ الگوریتم که هر برنامه نویسی باید بداند

ما چند الگوریتم مرتب سازی در این لیست داریم و Merge Sort یکی از مهمترین الگوریتم‌ها است. این یک الگوریتم مرتب سازی کارآمد بر اساس تکنیک برنامه نویسی تقسیم و تسخیر است.