آموزش هوش مصنوعی

سرچ کنسول گوگل چیست و چرا باید کار با آن را بلد باشیم؟

اخبار ایران تکنولوژی

سرچ کنسول گوگل چیست و چرا باید کار با آن را بلد باشیم؟

گوگل وبمستر تولز که این روزها به نام گوگل سرچ کنسول (google search console)  شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای آنالیز سئوی سایت می‌باشد. اهمیت بالای آموزش سرچ کنسول گوگل، باعث شده تا به‌اندازه آموزش سئو محبوب شود. برخلاف آموزش سئو، آموزش سرچ کنسول گوگل پیچیدگی‌های چندانی ندارد و با اطلاعات مقدماتی در این باره و کمی کنکاش در سرچ کنسول می‌توانید به آن تسلط پیدا کنید. اگر می‌خواهید با امکانات گوگل سرچ کنسول آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد کلیات و کارآیی آن به دست آورید، با ما همراه باشید.

سرچ کنسول گوگل چه کاربردی دارد؟

در گوگل سرچ کنسول، اطلاعاتی در مورد سایت وجود دارد که می‌تواند کمک شایانی به بهبود سئو سایت شما داشته باشد. اگر به‌تازگی آموزش سئو دیده‌اید؛ از آموزش گوگل سرچ کنسول هم غافل نشوید. زیرا سرچ کنسول یکی از بخش‌های جدانشدنی سئو می‌باشد و به قولی عصای دست متخصصین سئو است. برخی از مهم‌ترین اطلاعات و آماری که گوگل سرچ کنسول به شما می‌دهد به شرح زیر است:

  • تعداد کلیک و نمایش سایت در گوگل طی بازه‌های زمانی متفاوت روی کلمات کلیدی سایت شما.
  • جایگاه کلمات کلیدی در گوگل.
  • دریافت نقشه سایت و کمک به تسریع روند crawl و index سایت.
  • نمایش صفحات و لینک‌های ایندکس شده سایت.
  • امکان حذف لینک‌های موردنظر شما از نتایج گوگل.
  • بررسی ریسپانسیو بودن سایت و mobile friendly.
  • قابلیت بررسی لینک‌های داخلی و خارجی که از مهم‌ترین قابلیت‌های سرچ کنسول گوگل محسوب می‌شود.

آموزش کارکردن با بخش‌های مختلف سرچ کنسول

پس از ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل، امکان مشاهده اطلاعات و آمار سایت در دسترس شما قرار می‌گیرد. محیط گوگل سرچ کنسول مانند شکل زیر می‌باشد: به ترتیب به بررسی بخش‌های مختلف سرچ کنسول گوگل می‌پردازیم:

Overview

این بخش یک نمای کلی از اطلاعات مهم سایت را نمایش می‌دهد. بخش overview شامل گزیده‌ای از قسمت‌های دیگر سرچ کنسول گوگل است. در حالت کلی برای به‌دست‌آوردن اطلاعات دقیق‌تر در هر زمینه‌ای، به قسمت مخصوص خودش در گوگل سرچ کنسول مراجعه کنید. در ادامه به معرفی بخش‌های دیگر می‌پردازیم تا بتوانید اطلاعات بخش overview  را بهتر درک کنید.

 Performance

این بخش تعداد کلیک، نمایش در نتایج گوگل، نرخ CTR و جایگاه شما در گوگل را نشان می‌دهد. در حالت پیش‌فرض این اطلاعات مربوط به کل سایت است؛ به طور مثال در Average position، میانگین جایگاه صفحات مختلف محاسبه می‌شود. در همین بخش، پایین نمودار تب‌هایی وجود دارد که به اطلاعات دقیق‌تری دست پیدا کنید. در تب queries می‌توانید کلمات کلیدی سایت خود را مشاهده کنید و با کلیک روی هرکدام به اطلاعات کلیک و نمایش و… دست‌ یابید. وقتی روی یک کلمه کلیدی کلیک می‌کنید، نمودار تغییر می‌کند و اطلاعات مربوط به همان کلمه کلیدی را در اختیار شما می‌گذارد. به‌همین ترتیب تب‌های دیگری وجود دارند که با کلیک روی هرکدام می‌توانید به جزئیات دست پیدا کنید.

  • بخش Pages شامل تمام urlهایی است که در گوگل نمایش داده شده‌اند.
  • قسمت countries مشخص می‌کند کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما از چه کشوری هستند.
  • بخش Device مربوط به دستگاه‌هایی است که از طریق آن سایت را مشاهده می‌کنند؛ موبایل، لپ‌تاپ و… .
  • search appearance مربوط به نتایج مفید شما در گوگل است.
  • از قسمت Date هم می‌توانید اطلاعات یک روز خاص را مشاهده کنید.

* اگر احتیاج دارید به اطلاعات یک کوئری یا url در یک تاریخ خاص دسترسی داشته باشید، از قسمت بالای نمودار در بخش performance  سرچ کنسول گوگل، می‌توانید تاریخ را ویرایش کنید.

URL Inspection

از این قسمت برای بررسی خزش و ایندکس url استفاده می‌شود. یک url در این قسمت وارد می‌کنید و سپس سرچ کنسول گوگل به شما اطلاعاتی در مورد خزش و زمان آن و همین‌طور ایندکس آن صفحه می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین استفاده‌هایی که از این بخش می‌شود این است که پس از انتشار یک محتوا در سایت، اگر url  آن نوشته را در این قسمت وارد کنیم پیغام URL is not on Google را برای شما نمایش می‌دهد. برای اینکه این نوشته جدید هم ایندکس شود و در نتایج گوگل نشان داده شود؛ کافی است روی گزینه Request Indexing کلیک کنید.

Coverage

این قسمت هم شامل نموداری است که تعداد صفحات ایندکس شده، صفحاتی که ایندکس نشده‌اند، صفحاتی که یک سری خطاهای جزئی برای ایندکس شدن دارند و صفحاتی که به‌طورکلی مشکل ایندکس دارند را نشان می‌دهد. در قسمت پایین این نمودار، یک باکس دیگر به نام details وجود دارد که در صورت وجود خطا می‌توانید از این طریق متوجه شوید که مشکل url شما چیست و برای رفع این مشکل اقدام کنید. پس از حل مشکل می‌توانید از قسمت URL Inspection اقدام به درخواست ایندکس نمایید.

Sitemap

این قسمت، برای آپلود نقشه سایت طراحی شده است. می‌توانید با آپلود نقشه سایت از این قسمت، به گوگل در شناسایی urlهای خود کمک کنید و سرعت ایندکس شدن سایت خود را تا حدی بالا ببرید.

Removal

این قسمت از سرچ کنسول گوگل برای زمانی است که می‌خواهید یک url را از سایت خود حذف کنید تا در گوگل نمایش داده نشود.

Mobile Usability

ازآنجاکه اغلب مردم از موبایل برای جستجو در گوگل استفاده می‌کنند؛ اینکه سایت شما در موبایل به‌خوبی نمایش داده شود، برای گوگل خیلی مهم است. درصورتی‌که در نمایش صفحه‌ای در موبایل، مشکلی وجود داشته باشد از این قسمت می‌توانید جزئیات مشکل را بررسی و رفع کنید.

Links

بخش لینک‌های سرچ کنسول گوگل شامل تمام اطلاعات مربوط به لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی سایت شماست. این بخش سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند، صفحاتی که لینک شما در آنها بکار رفته، انکر تکست‌ها و همین‌طور تعداد لینک‌هایی که به هر url در لینک‌سازی داخلی داده شده است را نشان می‌دهد. اگر دوره‌های پیشرفته آموزش سئو را گذرانده باشید، حتماً می‌دانید که در برخی کسب‌وکارها  ممکن است رقبا برای شما بک‌لینک مخرب بسازند. اگر این قسمت را به‌صورت مستمر چک کنید می‌توانید در صورت وجود بک‌لینک‌های مخرب، آنها را حذف کنید.

Setting سرچ کنسول گوگل

اصلی‌ترین قسمت این بخش مربوط به‌حساب‌هایی است که به گوگل سرچ کنسول سایت شما دسترسی دارند. از این طریق می‌توانید کاربر جدید به سرچ کنسول اضافه کنید.

آموزش گوگل سرچ کنسول مدیروب

سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان است که امکانات زیادی را برای کاربران فراهم کرده و از طریق اطلاعاتی که به شما ارائه می‌کند؛ می‌توانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید. علاوه بر تمام مواردی که در این مقاله به توضیح آن پرداختیم، سرچ کنسول گوگل قابلیت‌های دیگری نیز  دارد که می‌تواند باعث رشد چندین برابری سایت شما گردد.

اگر احتیاج به آموزش سرچ کنسول گوگل دارید و تمایل دارید تا به‌صورت رایگان آن را فراگیرید؛ سایت مدیروب به آدرس اینترنتی modireweb.com محتواهای جامع بسیاری در زمینه‌های سئو و سرچ کنسول، به‌صورت رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ شما می‌توانید با مراجعه به این سایت از آموزش‌های آن بهره ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …

تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote
عمومی خبری
تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote

توسعه‌دهندگان بدافزار «تروجان» همواره به دنبال راه‌های مبتکرانه‌ای برای توزیع ایمپلنت‌های خود و آلوده کردن قربانیان هستند. در بررسی‌های اخیر خود به بدافزار جدیدی برخوردیم که مشخصاً کاربران بیش از 60 مؤسسه بانکی را که عمدتاً از برزیل بودند هدف خود قرار داده. آنچه نظر ما را به خود جلب …