آموزش هوش مصنوعی

اولین برنامه‌ی شما با جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت
برنامه نویسی

ویرایشگرهای متن

یکی از ویژگی‌های خوب جاوا اسکریپت این است که نیازی به یک محیط توسعه‌ی پیشرفته نخواهید داشت و با یک ویرایشگر متن ساده می‌توانید کدهای جاوا اسکریپت را بنویسید.

ویرایشگر متنی که به صورت پیش‌فرض همراه هر سیستم عاملی وجود دارد (مانند Notepad در ویندوز) برای کدنویسی کافی است. اما با این حال بیشتر برنامه‌نویسان ترجیح می‌دهند از ویرایشگرهای پیشرفته‌تری برای این منظور استفاده کنند. این نوع ویرایشگرها امکاناتی نظیر برجسته‌سازی کد (Code Highlighting)، تکمیل کد (Code Completion) و کاوشگر فایل‌های پروژه (File Explorer) را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهند که سرعت کدنویسی را افزایش می‌دهند. تعداد بسیار زیادی از این نوع ویرایشگرها وجود دارد که بیشتر آنها نیز رایگان هستند. برای برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت شاید ویرایشگرهایی مانند Atom، Brackets و Visual Studio Code جذاب‌تر باشند. چرا که خود این ویرایشگرها با جاوا اسکریپت نوشته شده‌اند.

البته استفاده از محیط‌های توسعه‌ی یکپارچه (IDE) می‌تواند امکانات بیشتری را در اختیار برنامه‌نویس قرار دهد. اما برای شروع کار و برای پروژه‌های کوچک تا متوسط نیازی به این ابزارها نخواهید داشت. اما احتمالاً در آینده برای مدیریت پروژه‌های بزرگ از این محیط‌های توسعه استفاده خواهید کرد. از مشهورترین IDE ها می‌توان به Visual Studio، PhpStorm، Netbeans و … اشاره کرد.

ویرایشگرهای آنلاین

یکی دیگر از روش‌های کدنویسی با جاوا اسکریپت استفاده از ویرایشگرهای آنلاین مانند CodePen، JS Fiddle و JS Bin است. این ویرایشگرها ضمن اینکه امکان کدنویسی با JavaScript، HTML و CSS را فراهم می‌کنند. این امکان را نیز فراهم می‌کنند که نتیجه‌ی اجرای کدها را همزمان داخل مرورگر مشاهده کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید آخرین استانداردها را در کدنویسی خود به کار ببرید. چرا که این ابزارها امکان اجرای کدهای شما را در مرورگرهای قدیمی‌تر هم فراهم می‌کنند.

تعداد زیادی از مثال‌های این کتاب در CodePen ذخیره شده‌اند. بنابراین شما می‌توانید این مثال‌ها را به صورت آنلاین مشاهده کرده، ویرایش کنید و حتی تغییرات خود را ذخیره کنید.

اولین برنامه‌ی شما با جاوا اسکریپت

صحبت در مورد جاوا اسکریپت کافی است! حالا وقت آن است که برنامه‌نویسی با جاوا اسکریپت را شروع کنید.

مرسوم است که برنامه‌نویسی با هر زبانی را با نوشتن یک برنامه‌ی ساده، موسوم به “سلام دنیا!” یا “Hello World!” شروع می‌کنند. این یک برنامه‌ی ساده است که جمله‌ی “سلام دنیا!” را در خروجی نمایش می‌دهد تا نشان دهنده‌ی ورود شما به دنیای برنامه‌نویسی باشد. در این قسمت قصد داریم این برنامه را با جاوا اسکریپت بنویسیم. این برنامه تنها از یک خط کد تشکیل می‌شود.

جهت شروع کار، کنسول مورد پسند خود را باز کرده و دستور زیر را نوشته و با زدن Enter آن را اجرا کنید.

console.log("سلام دنیا!");

با اجرای این دستور عبارت “سلام دنیا!” در خروجی نمایش داده خواهد شد. نتیجه‌ی اجرای این کد را در کنسول مرورگر Chrome در شکل زیر می‌بینید.

تبریک! شما اولین برنامه‌ی خود را با جاوا اسکریپت نوشتید. شاید برنامه‌ی خیلی جالبی نباشد. اما به یاد داشته باشید که تمام برنامه‌نویسان حرفه‌ای با همین برنامه‌‌ی تک خطی شروع کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الگوریتم
برنامه نویسی
آموزش الگوریتم دیکسترا کوتاهترین مسیر

در این مقاله قصد داریم درمورد الگوریتم دیکسترا کوتاهترین مسیر صحبت کنیم و این الگوریتم را به صورت گام به گام توضیح داده و همراه با رسم شکل مراحل آن را بررسی کنیم. پس اگر علاقمند به یادگیری این الگوریتم هستید در ادامه با ما همراه باشید.

اخبار ایران تکنولوژی
۷ الگوریتم که هر برنامه نویسی باید بداند

ما چند الگوریتم مرتب سازی در این لیست داریم و Merge Sort یکی از مهمترین الگوریتم‌ها است. این یک الگوریتم مرتب سازی کارآمد بر اساس تکنیک برنامه نویسی تقسیم و تسخیر است.

آموزش و هوش مصنوعی
تکنیک های طراحی الگوریتم

الگوریتم روشی است برای حل یک مسئله خاص در تعداد محدودی از مراحل برای ورودی با اندازه محدود. 
الگوریتم ها را می توان به روش های مختلفی طبقه بندی کرد. آن ها هستند: