آموزش هوش مصنوعی

آشنائی با رمزنگاری

عمومی خبری

آشنائی با رمزنگاری
رمزنگاری اطلاعات ، روشی مناسب به منظور حفاظت از اطلاعات حساس است . بدین ترتیب ، صرفا” افراد مجاز قادر به دستیابی و استفاده از اطلاعات خواهند بود . 

رمزنگاری چیست ؟
رمزنگاری ، روشی به منظور ارسال یک پیام به صورت کد شده می باشد . پس از ارسال پیام ، صرفا” افرادی که دارای کلید مناسب رمزگشائی می باشند ، قادر به استفاده از پیام می باشند . افرادی که دارای کلید رمزگشائی نمی باشند ، پیام را به صورت مجموعه ای از حروف ، اعداد و کاراکترهای تصادفی مشاهده خواهند کرد . استفاده از رمزنگاری در مواردی که قصد ارسال اطلاعاتی حساس وجود داشته باشد و نمی بایست این اطلاعات توسط افراد غیرمجاز مشاهده و مطالعه گردد ، اکیدا” توصیه شده است .
با توجه به این که نامه های الکترونیکی بر روی اینترنت ارسال می گردند و امکان ره گیری و سوءاستفاده از آنان برای مهاجمان وجود دارد ،
می بایست یک لایه اضافه امنیتی در خصوص اطلاعات حساس را ایجاد نمود .

تفاوت رمزنگاری با امضای دیجیتال
در رمزنگاری کلید عمومی همانند امضای دیجیتال از نرم افزاری نظیر PGP به منظور تبدیل اطلاعات با استفاده از الگوریتم های ریاضی استفاده می گردد . رمزنگاری کلید  عمومی مبتنی بر  کلیدهای خصوصی و عمومی است . علیرغم وجود برخی شباهت ها بین فرآیندهای رمزنگاری و امضای دیجیتال ، در این رابطه تفاوت هائی نیز وجود دارد : 

  • هدف رمزنگاری ، محرمانگی است .  با ترجمه محتوای پیام به یک کد ، اطلاعات مخفی نگه داشته می شوند. هدف امضای دیجیتال، استحکام و  واقعی بودن یک پیام  است. بدین منظور  بررسی لازم در خصوص فرستنده پیام و عدم تغییر محتوای آن ، انجام می شود . با این که رمزنگاری و امضای دیجیتال می توانند مستقل از هم استفاده شوند ، امکان امضای یک پیام رمز شده نیز وجود دارد .

  • در زمان امضای یک پیام از کلید خصوصی استفاده می گردد و هر فردی که دارای کلید عمومی ارسال کننده پیام است ، قادر به بررسی صحت و اعتبار امضای دیجیتال است. ( آشنائی با امضای دیجیتال ) . در زمان رمزنگاری یک پیام از کلید عمومی فردی که اطلاعات برای وی ارسال می گردد ، استفاده شده و وی با استفاده از کلید خصوصی خود قادر به رمزگشائی پیام است . با توجه به این که افراد  کلید خصوصی را نزد خود محرمانه نگه داشته و از آن با استفاده از رمزهای عبور، حفاظت می نمایند ، دریافت کننده  یک پیام رمز شده ، تنها شخصی است که قادر به رمزگشائی و مشاهده پیام خواهد بود .

نحوه عملکرد رمزنگاری

  • دریافت کلید عمومی افرادی که قصد ارسال اطلاعات رمز شده برای آنان را داریم . در صورت انتخاب کلید عمومی از یک حلقه کلید عمومی ، می بایست به منظور تائید اثرانگشت صاحب کلید  با وی تماس گرفته شود  . 

  • با استفاده از کلیدعمومی دریافت کننده پیام ، می بایست اطلاعات را رمز نمود. اکثر برنامه های ارسال email  دارای پتانسیل لازم به منظور انجام عملیات فوف می باشند .

  • دریافت کننده یک پیام رمز شده با استفاده از کلید خصوصی خود اقدام به رمزگشائی پیام می نماید  .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عمومی خبری
نمایندگی فروش پانل گچی جی برد

نمایندگی فروش پانل گچی جی برد گچ برگ جی برد یکی از بروز ترین صفحات روکش دار گچی که به تازگی در ایران شروع به تولید نموده است از لحاظ کیفیت به دو نوع، درجه یک و درجه دو تقسیم بندی میشود. درجه یک از لحاظ قیمت نسبت به درجه …

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …